Desenvolupament de sistemes microfluídics i microxips per a l'avaluació i monitoratge de l'hemostàsia

Jasmina Casals-Terré: "L'objectiu final del projecte és el desenvolupament de petits dispositius que puguin ser utilitzats pel diagnòstic de malalties trombòtiques hemorràgiques"

Els investigadors del Departament d'Enginyeria Mecànica, Dr. Josep Farré i Dra. Jasmina Casals-Terré del Laboratori microtech, participen en el projecte liderat pel Dr. Ginés Escolar del Servei d'Hemoteràpia i Hemostàsia (CDB) de l' Hospital Clínic de l'IDIBAPS que compta també amb la col·laboració de la "Unitat d'Investigació de aterotrombosis", Departament Cardiovascular, Hospital Mount Sinai de Nova York.

El projecte rep finançament de l'ISCIII per Trucades i Aids Acció Estratègica de Salut (AES2016). El projecte titulat "Microxips per a l'avaluació global de l'hemostàsia en el cap del pacient (POC): aplicacions en la detecció d'alteracions i en el monitoratge de teràpies antitrombòtiques" té com a objectiu final el desenvolupament de petits dispositius que puguin ser utilitzats pel diagnòstic de malalties trombòtiques hemorràgiques, per a l'avaluació de la reactivitat dels materials protèsics i per al seguiment dels tractaments antitrombòtics. Un aspecte innovador d'aquesta proposta és la integració de microsensors en dispositius microfluídics miniaturitzats que es poden utilitzar en les proximitats del pacient, es poden connectar a unitats portàtils (telèfons mòbils o tauletes) i facilitar una avaluació ràpida i precisa de l'hemostàsia i els efectes dels fàrmacs antitrombòtics. Els objectius s'aconseguiran a través de les interaccions d'investigadors que tinguin experiència en la clínica hemorràgica i trombòtica en pacients i la seva avaluació en sistemes de laboratori tradicionals i avançats. Aquesta experiència clínica es combina amb el coneixement dels materials i la capacitat de dissenyar dispositius microfluídics proporcionats per investigadors especialitzats en microtecnologies.

Els investigadors compten amb el suport estratègic de dues empreses del sector productiu amb àmplia experiència en el diagnòstic d'hemostàsia i en el desenvolupament i aplicació de sistemes microfluídics a diferents necessitats experimentals i clíniques. La implicació de la gestió de la CDB en els esforços per atraure l'interès d'aquestes empreses ha estat un factor clau per a l'èxit de la proposta.