Disseny i fabricació d'un pulmó passiu per a la docència mèdica

El passat 26 de gener de 2021, la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) va firmar un ACORD MARC de COL·LABORACIÓ amb l’Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona. La finalitat d’aquest acord és establir el marc d’actuació i les normes de funcionament que regiran la futura col·laboració entre les parts, a través dels seus corresponents equips de treball, per tal de dur a terme les actuacions necessàries per desenvolupar projectes de recerca, innovació i desenvolupament científic, mèdic i sanitari que permetin la creació, fabricació i comercialització de noves tècniques, tecnologies, utensilis i/o equipament mèdic i/o sanitari. Aquest acord ha permès desenvolupar un equip mèdic que permet entrenar a metges en l’ús d’un respirador mecànic. L’equip està format per un pulmó passiu, o anomenat també artificial, connectat a un respirador mecànic. Aquest dispositiu permet simular la respiració del pacient.

Per una banda l’EPSEVG (UPC) s’encarrega del disseny i la fabricació del sistema de pulmó passiu. En aquest treball participen l’Hernán A. González Rojas (EPSEVG), l’Antonio J. Sánchez Egea (EEBE) i l’Alba López Morales (EPSEVG). Per l’altra banda la Facultat de Medicina de la Universitat de Barcelona, aporta el coneixement, formació i dissenys del sistema de respiració mecànica. A més, l’Hospital Sant Joan de Déu, aporta el coneixement, la formació, la gestió d’assajos clínics, i realitza diverses proves amb el conjunt del dispositiu (pulmó artificial UPC més respirador mecànic UB), segons diverses condicions d’execució associades a diverses patologies.

Finalment, en atenció al coneixement, experiència i especialització, en el marc del present Acord de Col·laboració, participen les empreses Secartys, JVV Grup S.L., RM ELECTRONICS COMPONENTS, S.L, ORBAL SOLUCIONES INFORMATICAS S.L i Novolux Lighting, S.L.