El projecte Assistive Biorobotic Low-cost Exoskeleton (ABLE) del grup d'Enginyeria Biomecànica ha estat distingit pel programa CaixaImpulse

Un dels projectes del grup de recerca en Enginyeria Biomecànica de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) és l’exosquelet robòtic ABLE (Assistive Biorobotic Low-cost Exoskeleton), que ha estat dissenyat per ajudar a caminar a pacients amb lesió medul·lar.

El prototip s’ha desenvolupat en col·laboració amb investigadors de la Universitat de la Corunya i de la Universitat d’Extremadura, i les primeres proves s’han dut a terme amb una pacient del Complex Hospitalari Universitari de la Corunya. Gràcies al finançament del programa CaixaImpulse es preveu poder-lo utilitzar en pacients de l’Institut Guttmann.

L'exosquelet ABLE és un dels 23 projectes de recerca seleccionats per rebre finançament del programa CaixaImpulse, que organitza  l’Obra Social ”la Caixa” i Caixa Capital Risc. Aquest programa té per objectiu afavorir la transferència de tecnologia i coneixements biomèdics de grups de recerca al mercat i la societat, impulsant la creació d'empreses biotecnològiques.

Actualment, la majoria dels exoesquelets disponibles al mercat estan pensats per ser utilitzats en centres hospitalaris i de rehabilitació. Són cars, pesats, difícils de manipular  (necessiten un tècnic del centre) i no estan pensats per ajudar en el dia a dia dels lesionats medul·lars.

En canvi, l'exosquelet ABLE és de baix cost, lleuger, personalitzat i fàcil d'utilitzar ja que s’adapta a les ortesis rígides convencionals. Està format per tres components modulars: el sistema d'actuació al genoll, el sensor que detecta la intenció de l’usuari i una motxilla que conté l'electrònica i la bateria necessària per fer funcionar el dispositiu.

L’ABLE permetrà als pacients amb lesió medul·lar tenir un paper actiu en la seva rehabilitació –part d’aquesta es podrà dur a terme a casa– i, a més, promourà la seva independència, tenint com a impacte final una millora de la seva qualitat de vida i una reducció significativa dels costos individuals i del sistema sanitari.

Podeu ampliar la informació al següent enllaç.