El projecte Assistive Biorobotic Low-cost Exoskeleton (ABLE) del grup d'Enginyeria Biomecànica ha estat distingit pel programa CaixaImpulse

06/07/2017

Un dels projectes del grup de recerca en Enginyeria Biomecànica de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) és l’exosquelet robòtic ABLE (Assistive Biorobotic Low-cost Exoskeleton), que ha estat dissenyat per ajudar a caminar a pacients amb lesió medul·lar.

El prototip s’ha desenvolupat en col·laboració amb investigadors de la Universitat de la Corunya i de la Universitat d’Extremadura, i les primeres proves s’han dut a terme amb una pacient del Complex Hospitalari Universitari de la Corunya. Gràcies al finançament del programa CaixaImpulse es preveu poder-lo utilitzar en pacients de l’Institut Guttmann.

L'exosquelet ABLE és un dels 23 projectes de recerca seleccionats per rebre finançament del programa CaixaImpulse, que organitza  l’Obra Social ”la Caixa” i Caixa Capital Risc. Aquest programa té per objectiu afavorir la transferència de tecnologia i coneixements biomèdics de grups de recerca al mercat i la societat, impulsant la creació d'empreses biotecnològiques.

Actualment, la majoria dels exoesquelets disponibles al mercat estan pensats per ser utilitzats en centres hospitalaris i de rehabilitació. Són cars, pesats, difícils de manipular  (necessiten un tècnic del centre) i no estan pensats per ajudar en el dia a dia dels lesionats medul·lars.

En canvi, l'exosquelet ABLE és de baix cost, lleuger, personalitzat i fàcil d'utilitzar ja que s’adapta a les ortesis rígides convencionals. Està format per tres components modulars: el sistema d'actuació al genoll, el sensor que detecta la intenció de l’usuari i una motxilla que conté l'electrònica i la bateria necessària per fer funcionar el dispositiu.

L’ABLE permetrà als pacients amb lesió medul·lar tenir un paper actiu en la seva rehabilitació –part d’aquesta es podrà dur a terme a casa– i, a més, promourà la seva independència, tenint com a impacte final una millora de la seva qualitat de vida i una reducció significativa dels costos individuals i del sistema sanitari.

Podeu ampliar la informació al següent enllaç.